Gratis elektronische bibliotheek

Toevlucht in het lijden - Oorschot, C.

PRIJS: GRATIS
FORMAAT: PDF EPUB MOBI
DATUM VAN PUBLICATIE: none
BESTANDSGROOTTE: 3,31
ISBN: 9789033124501
TAAL: NEDERLANDS
AUTEUR: Oorschot, C.

Veel plezier met het gratis lezen van Toevlucht in het lijden Oorschot, C. epub boeken

Omschrijving:

In de nazomer van 2011 werd ds. Oorschot geconfronteerd met een ziekenhuisopname. Geestelijk en lichamelijk moest hij door een diep dal, maar door genade mocht hij er ook weer uit opklimmen. Toen kwam het verlangen om anderen, die ook in dergelijke omstandigheden verkeerden of geraken zullen, tot een hand en een voet te mogen zijn. In dit boekje staan Gods trouw en genade centraal.

...g, Leiden en Zoetermeer. Psalm 62 vers 5 ... Boeddhisme - toevlucht - Boeddhistische Unie Nederland ... . In God is al mijn heil, mijn eer, Mijn sterke rots, mijn tegenweer; God is mijn toevlucht in het lijden. Vertrouw op Hem, o volk, in smart, Stort voor Hem uit uw ganse hart: God is een toevlucht t' allen tijde. Toggle navigation. Home; Boekshop. Boeken. Bijbels. HSV - Herziene Statenvertaling; NBV - Nieuwe Bijbelvertaling Het nemen van toevlucht is geen passieve daad die ons in de handen plaats van een hogere macht die alles voor ons doet, zoals de betekenis van het woord "toevlucht" zou kunnen worden opgevat. Het is een actief proces van een veili ... OORSCHOT, C. - Een Toevlucht in het lijden | Theologie ... ... . Het is een actief proces van een veilige, betrouwbare en positieve richting geven aan ons leven. Toevlucht in het lijden door Oorschot, c., EAN 9789033124501. Let op: om deze website goed te kunnen gebruiken is het noodzakelijk om Cookies aan te zetten. Je doet het met de motivatie van de verlichtingsgeest, d.w.z. dat je de wens hebt om alle wezens te bevrijden van hun lijden en om zelf een Boeddha te worden. Toevlucht nemen betekent een veilige richting geven aan je leven. Met dat lijden kunnen mensen in het dagelijks leven geen kant uit. In arren moede zoeken ze dan toevlucht bij een diagnose: hun misère is het gevolg van een (psychische) ziekte. Zeker, ziek zijn is vervelend, maar het heeft ook voordelen. Eén: je ongeluk is niet langer een teken van persoonlijk falen, maar van botte pech. Vraag: Gisteravond heb ik uw preek over Psalm 85, in de HHG Apeldoorn, teruggeluisterd. Bedankt voor de preek. Het heeft geleid tot zelfonderzoek. De dichter van de Psalm maakt een lijstje met zegeningen, waarbij hij niet iets zegt over de aardse zaken. Bijzonder! Als ik zo naar mijn eigen leven kijk is het voorbeeld dat… Doch gij, mijn ziel, het ga zo 't wil, Stel u gerust, zwijg Gode stil; Ik wacht op Hem; Zijn hulp zal blijken. Hij is mijn rots, mijn heil in nood, Mijn hoog vertrek; Zijn macht is groot; Ik zal noch wank'len, noch bezwijken. In God is al mijn heil, mijn eer, Mijn sterke rots, mijn tegenweer; God is mijn toevlucht in het lijden. Psalm 62 (berijming 1773) Vers 1: Mijn ziel is immers stil tot God; Van Hem wacht ik een heilrijk lot. Hij immers zal mijn rotssteen wezen; Mijn heil, mijn hulp in mijn gebrek; Mijn toevlucht en ... Deze cd 'Geloof, Hoop en Liefde' bevat drie liturgische vieringen gezongen door de monniken van de abdij Maria Toevlucht. Het zijn vieringen die we kunnen typeren als gebedsdiensten en waarin de gezangen met hun typisch monastieke 'sound' zijn ontleend aan de eigen liturgische praktijk van de abdijgemeenschap. Het nemen van toevlucht is geen passieve daad die ons in de handen plaats van een hogere macht die alles voor ons doet, zoals de betekenis van het woord "toevlucht" zou kunnen worden opgevat. Het is een actief proces van een veilige, betrouwbare en positieve richting geven aan ons leven. Het lijden aan liefdesverdriet kan een grote impact hebben op je dagelijks leven. ... Sommige mensen zullen hun toevlucht vinden in ontkenning en doen alsof alles goed is, terwijl anderen hun toevlucht vinden in alcohol en drugs Het probleem hierbij is dat dit vaak alleen maar de pijn verergert en het alleen maar moeilijker maakt. Het begrip 'toevlucht' is niet specifiek boeddhistisch, het is al te vinden in de Śvetāśvatara Upaniṣad (VI.18), die waarschijnlijk al bestond in de tijd van de Boeddha. Daar staat: 'Ten einde verlossing te bereiken zoek ik mijn toevlucht bij de Ene God ... "We lijden allemaal. Zo heet dat in het boeddhisme: 'toevlucht nemen'. Ik heb mij gewend tot een geautoriseerde leraar en alles gedaan wat erbij hoort. Zo heb ik een tijdje in een Zen boeddhistisch klooster geleefd in Amerika, ... Volgens het Theravada is de verlossing uit het lijden een zuiver individuele zaak. Toevlucht nemen tot de sangha als beoefening ... wijsheid, je inzicht, je stevigheid, je geluk, je verdriet en je lijden meegebracht. De sangha van Plum Village is niet alleen de sangha van Plum Village meer. Jullie vormen nu een grotere sangha. Dit is een nieuwe sangha voor ons allemaal. Het samenkomen van de sangha is altijd een geweldig ... God is mijn toevlucht in het lijden. Vertrouw op Hem, o volk, in smart, Stort voor Hem uit uw ganse hart: God is een toevlucht t' allen tijde. Psalm 62: 1, 4 en 5 . Verkondiging. 1 Halleluja, 't loflied rijze Hem, die onze banden slaakt! Hem, die ons zijn naam te...